SEYMOUR PAPERT, COMPUTADORES E EDUCAÇÃO: UMA REVISÃO RETROSPECTIVA E PROPOSITIVA.

Authors

  • Renato Kraide Soffner Faculdade de Tecnologia de Americana - Curso de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas

DOI:

https://doi.org/10.47283/244670492022100101

Abstract

A review of Seymour Papert's work is conducted, with the aim of comparing his original propositions with the context verified today. This retrospective goes beyond the mere citation of ideas, as it tries to infer about the effectiveness of everything that was proposed by Papert in the early days of the reality of personal computers of wide access to the general public. The method used is bibliographic research, performed from primary and secondary sources representative of Papert's work. This work is justified by the importance given to the role of computers in educational processes, the core of Papert's work. It was found that the author's initial vision was undoubtedly characterized by solid foundations of pedagogical background and educational innovation but ended up impaired by a confusion between means and ends of the role of digital technology applied to education, as well as by the low understanding of its methodological and epistemological proposal by educators interested in their work.

Author Biography

  • Renato Kraide Soffner, Faculdade de Tecnologia de Americana - Curso de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas

    Prof. Dr. Renato Kraide Soffner

    Professor Pleno II da FATEC (Centro Paula Souza) e Professor Doutor do Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL). Atua no Mestrado Acadêmico em Educação do UNISAL, nos Grupos de Pesquisa HIPE (Análise histórica da práxis educativa nas experiências sociocomunitárias e institucionais) e CAIPE (A intervenção educativa sociocomunitária: linguagem, intersubjetividade e práxis), e projeto de pesquisa em Tecnologias Sociais e Práticas Educativas. Bacharel em Engenharia pela USP, Mestre em Máquinas (Pesquisa Operacional) pela USP, e Doutor em Educação (Tecnologia Educacional) pela UNICAMP. Tem estágio de Pós-Doutorado no MIT - Massachusetts Institute of Technology, na área de Tecnologia Educacional. Especialista em Negócios pela FGV-EAESP, e Especialista em Ciência da Computação pela Escola de Engenharia da Fundação Municipal de Ensino de Piracicaba. Atua nas áreas de Tecnologia Educacional, Educação a Distância, Computação, Sistemas de Informação, Administração, e Educação. Já foi gerente de pesquisa & desenvolvimento do Grupo COSAN, gerente de tecnologia aplicada da Fundação Getulio Vargas de São Paulo, e gerente de programa acadêmico da Microsoft Brasil. Experiência docente na FATEC, FGV-EAESP, ESPM, PUCC, UNIMEP e UNISAL.

    Contato: rksoffner@uol.com.br

    Fonte: CNPQ – Curriculo Lates

Published

2022-09-14